Winst zonder er iets voor te doen?

De kleine ondernemersregeling (KOR) gaat veranderen. Dat is denk ik wel bekend bij de meeste. Maar.. dat betekent dat je dit jaar nog aanspraak kan maken op de huidige regeling die voor kleine ondernemers echt gunstig is. Benieuwd? Lees dan verder of dit voor jou ook het geval is!

De huidige KOR gaat niet uit van je omzet, maar van je af te dragen btw nadat je je voorbelasting ervan haalt. Dus even makkelijk: omzetbelasting minus voorbelasting = af te dragen btw.

Is jouw af te dragen btw over heel 2019 in totaal lager dan € 1345 dan krijg je een korting van het hele bedrag en hoef je dus niets te betalen. (JOEPIE!) Als je in kwartaal 1, 2, 3 al wel hebt betaald, vraag je dit bedrag terug in kwartaal 4.

Is jouw af te dragen btw over 2019 in totaal tussen € 1345 en € 1883 dan kun je een gedeelte terug vragen. De gemakkelijke rekensom is: € 1883 – totale btw afdracht)*2,5 = korting op totale btw afdracht.

Ik ben benieuwd of jij nog gebruik kunt maken van deze aantrekkelijke korting. Zo niet, dan ook niet getreurd! Dat betekent dat je een hoge omzet hebt gedraaid.

Tot slot!!! Het is dus de moeite waard om even te kijken of je nét boven de € 1883 uitkomt op jaarbasis. Zo ja, dan kan het slim zijn om voor het einde van het jaar nog even een grotere aankoop te doen!

Failure… Nou en?!

Ik begeleid veel met startende ondernemers. Ondernemers die aan het begin van hun eigen bedrijf staan en vol gepassioneerd aan de slag gaan. Maar dit gaat niet zomaar. Daar is een flinke dosis lef en durf voor nodig.

Vorige week was ik op hét ondernemersevent Brave New Media World. Jurgen Rayman zat in het mediapanel en vertelde over zijn eigen ondernemersleven met ups en failures. Maar een grote leerschool is dat een failure echt geen failure is!

Wat als je plan even niet lukt? Wat als het mis gaat? Wat als je het achteraf toch anders had moeten doen? NOU EN?!

Ook dat is een grote investering en ook dat is ondernemen. Daar leer je alleen maar van. En wat is nou echt het ergste dat er kan gebeuren?

Dus ga ervoor! Ja ondernemen is spannend! Zeker als je net begint en je jouw weg aan het vinden bent. Maar, feel the fear and do it anyway!

Salaris

Wat een regen deze dagen. Ongelooflijk dat we vorige week in korte broek en zonder jas buiten liepen. Veel ondernemers ervaren hetzelfde met hun omzet. Je omzet is nooit gelijk. Soms zit het mee en soms zit het tegen. En ook dat hoort bij ondernemen.

Wat doe jij dan met je salaris? Dein je mee op deze beweging of maak je een bewust keus? Hoeveel salaris geef jij jezelf?

Mijn advies is; kijk eens een jaar terug en analyseer je boekhouding. Wat valt op? Hoe zijn je resultaten geweest? Kun je er een gemiddelde uit halen? Zet altijd een deel voor reserve en belasting opzij en kies dan voor een gemiddeld salaris. Zo weet je zeker dat je ook in de regenachtige maanden je bedrijfskosten kunt betalen.

zzp - ondernemen - boekhouden - winstadviseur

Confessions

Ik keek de Hema folder door en zie dat de ordners in de aanbieding zijn… Joepie!

Confession #1: ik houd van kantoorartikelen. Ja echt. Ik hou van post-its, pennen, stiften, notitieboekjes, agenda’s en dus ook ordners. Dus ik dacht: ‘yes, leuk, even kijken waar ik die voor kan gebruiken’.

Confession #2: ik houd van aanbiedingen. Meer korting, minder uitgaven, meer winst aan het eind van de rit. I love it. Niet voor niets dat ik er mijn werk van maak om andere ondernemers te ondersteunen bij de financiële kant van hun bedrijf. Mijn doel is om te zorgen dat je zoveel mogelijk winst onder aan de streep over houdt.

Confession #3: ik heb de ordners niet nodig. Ik ben een nog grotere fan van efficiency. Ik kijk altijd naar de meeste efficiënte en effectieve manier van handelingen. Uiteraard ook in de administratie en daarom gebruik ik geen ordners meer. Ik automatiseer mijn financiële administratie met het programma Moneybird. Ik hoef geen facturen te printen en in mappen te bewaren. Jammer want ik houd van mappen en archiveren, maar top, want ik houd enorm van efficiency.

Conclusie: ik laat de aanbieding van de Hema voor een ander liggen.

Hoe doe jij je administratie? Heb jij de mappen nog nodig? Ren dan naar de Hema, ze zijn namelijk nu in de aanbieding! Maar eigenlijk raad ik je aan om je administratie ook te automatiseren. Ben jij benieuwd hoe ik dat doe en waarom ik Moneybird zo fijn vindt? Lees dan hier verder.

Ik houd van efficiency. Ik houd van kantoorartikelen. Ik houd van winst onderaan de streep.

Zelf je administratie doen

Begin jij binnenkort voor jezelf en wil je de administratie zelf doen? Dat kan! Dit hoeft, zeker in het begin, niet ingewikkeld of tijdrovend te zijn. Het bespaart je geld uit en je bent je meer bewust van je financiën. Je moet alleen even weten hoe het moet.

En dat is precies wat ik uitleg in het Zorgeloze Start pakket. Ik leg je de basis van boekhouden, belastingregels en adminstratie uit in Jip en Janneke-taal. Je krijgt een uitgebreid e-book als naslagwerk én ik ondersteun je de eerste twee maanden met het opzetten en inrichten van je administratie.

Samen oefenen en daarna op eigen houtje verder. Maar wel met een goede basis!

Zo loop je geen btw mis en betaal je niet onnodig veel. Je basis staat direct goed, waar je de rest van je loopbaan profijt van hebt. Een goed begin is het halve werk.

Urenregistratie

In juli / augustus was het rustig. Natuurlijk, want iedereen was in vakantiestemming en dat merk je. Nu de zomer toch echt ten einde loopt, merk ik dat business ook weer aantrekt. Niet alleen met bestaande klanten, maar ook met potentiele klanten.

Wist je dat je alle tijd die je steekt in potentiele klanten, dus acquisitie, gewoon mag meetellen in je urenregistratie?! Doen hoor! Zowel het telefoontje, als het mailtje, als de reistijd, als de gesprekken, het opstellen van opdrachtovereenkomsten, etc. Dit hoort allemaal bij je werk als ondernemer. Neem het op in je urenregistratie.

Als je per jaar meer dan 1225 uur hebt gewerkt in je eigen bedrijf, dan krijg je verschillende kortingen op je inkomstenbelasting (bijvoorbeeld de zelfstandige aftrek en startersaftrek).

De urenregistratie wordt onder andere besproken in mijn pakket voor startende ondernemers Zorgeloze Start. Voor meer informatie volg je de link.

Eventof

Een waardevolle middag bij Go Vissie! Samen met Maranke hebben we de juiste stappen gezet om de boekhouding van Eventof te digitaliseren en optimaliseren. Met een goed gevoel en een lading aan tips & trics richting huis. Dat gaat alleen maar winst opleveren! Dank voor jouw krachtige en heldere uitleg en professionele begeleiding. Precies waar je startende ondernemer behoefte aan hebt. Dank je wel Go Vissie!

Corien
Eventof

Financieel inzicht

“Bedankt hiervoor! Het is me nu helemaal duidelijk, ik heb hierdoor ook beter overzicht. “

“Het was zo fijn om even met je te zitten je hebt me heel erg geholpen en ik krijg echt veel meer overzicht op mijn hele bedrijf!”

Wat een fijne reacties naar aanleiding van mijn sessies ‘Inzicht in je financiën’. Daar doe ik het voor! 🙂

Wil jij ook meer inzicht in de financiën van je bedrijf? Dan duiken we samen in jouw cijfers. Ik leer je hoe je de rapportages uit je boekhoudsysteem kunt lezen én welke acties je kunt nemen om meer winst te maken! Lees meer…

Liever meteen contact? Zie hier..

Tipkantoor

Tijdens de vakantie probeerde ik mijn 6-jarige zoon uit te leggen wat ik voor werk doe. Het ging ongeveer zo:

Ik ondersteun (wat is dat?)…
Ik help andere ondernemers (wat zijn dat?)…
Ik help andere mensen met een eigen bedrijf met de financiën. (uh de wat?)…
Ik help andere mensen met een eigen bedrijf met vragen over geld. Ik help ze om meer geld over te houden voor leuke dingen.

Ah! Dus als iemand een vraag heeft, dan geef jij een tip?
Uh.. ja. Zo kan je het wel zien.

Aaahh ik snap het! Je hebt een tipkantoor!

En dat is dat.
Heb jij ook een geldtip nodig?

Via Lenca Coaching

Met Maranke samenwerken zorgt er voor dat je zeker weet dat de zaken goed geregeld worden. Ze heeft mij enorm geholpen om mijn administratie goed op orde te krijgen, en te houden. Hierdoor weet ik zeker dat alles klopt en dat is een fijn, geruststellend idee. Daarnaast is Maranke gewoon een heel leuk mens die de gave heeft om belastingen en administratie leuk te maken. Ze werkt nauwkeurig, kan duidelijk uitleg geven wanneer ik belasting- of administratievragen heb. Bedankt voor je geduld Maranke.

Ook heeft zij mij geholpen bij het kick-starten van mijn bedrijf. Ze is een fijne sparringpartner en weet goed de juiste punten uit te vragen zodat je als ondernemer de juiste vervolgstappen met je bedrijf kan zetten. Ze zorgt voor overzicht en denkt mee. Ze is eerlijk en duidelijk, zodat je precies weet wat je aan haar hebt. In combinatie met haar gezelligheid en crazy belastingskills maakt dat ik blij ben dat zij mij helpt.

Administratie made fun!

Lenca
Via Lenca Coaching