Ik ben een nerd.

IK BEN EEN NERD

Mijn vriendinnen noemen mij een nerd.
En van je vrienden moet je het hebben…

Ik hou van getallen, rekenen, scenario’s uitrekenen, cijfers kloppend maken en ga zo maar door.
Ik heb Excels voor alles… en werk ze het liefst elke dag bij.
Ik maak graag een begroting voor omzet, winst, kosten, uren, wat dan ook.
Ik breng graag structureer in de chaos.
Ik vind het heerlijk om de administratie bij te werken.
Ik vind het leuk om dingen uit te pluizen.
Ik ben een nerd. Let’s talk numbers!

Heb jij dit niet?
Absoluut niet?
Wil jij wel eens een sparringpartner op financieel gebied?
Is jouw boekhouding (verre van) efficiënt?
Wil je weten waar je geld naar toe gaat of waar je inkomsten vandaan komen?
Wil je meer uit je boekhouding kunnen halen?
Ben je nieuwsgierig hoeveel geld je jezelf kan uitbetalen of maak je gewoon maar over wat er op de rekening staat?
Kun jij altijd de btw-aangifte betalen?
Tips over een potjes-systeem om altijd voldoende geld te hebben voor je kosten?

Zullen we eens kennis maken?
Ik ben een cijfer-nerd. En jij?

Ik ben best wel trots

Wauw! Op 28 mei plaatste ik een, dacht ik, vrij algemeen bericht. Het ging over wat ik voor ondernemers ook een vraagbaak kan zijn met losse vragen. De reacties die ik daarop kreeg, deden mij blozen! Wauw! Ik kreeg zulke toffe berichten van enthousiaste klanten. Echt geweldig.

Corien: Yes wat een aanrader is dit!! Ontspannen door je kwartaal heen met de juiste begeleiding waar nodig. Ik ben blij met jou Go Vissie!

Eline: Onwijs blij met je telefonische consult laatst! Je hebt me heel erg vooruit geholpen ☺️

Edith: Yes superfijn om bij je terecht te kunnen met mijn vragen voor mijn jaaradministratie! 👏🏻

Anouschka: Jaaaa! Ik ben zo blij met jou! Door jou wordt boekhouden leuk 🤗

Anna: 🤗👍 Je hebt het effect van een goede schooljuf. Ik zie jouw berichtje en denk ‘moet ik de 3 maandelijkse dingen alweer bijwerken 😲. Oh nee, juli weer. 😅.’

Wauw! En best wel trots!

Heb jij het bericht gemist? Kijk dan snel op mijn Facebook pagina waar deze enthousiaste reacties over gaan! (enne… volg je mij dan ook meteen even?!)

TOZO IN JE ADMINISTRATIE?

Maak jij gebruik van de TOZO om je omzetverlies (deels) te compenseren? Super. Misschien vraag je je af hoe je dit administratief en fiscaal correct verwerkt.

De inkomsten die je vanuit de Tozo ontvangt, reken je als privé. Je hoeft de Tozo niet op te nemen in je bedrijfsadministratie.

Indien je de uitkering op je privé rekening hebt ontvangen, is dit gemakkelijk en hoef je ook niks te doen. Als je de uitkering op je zakelijke rekening hebt ontvangen en je hebt je bankrekening gekoppeld aan je boekhouding, dan koppel je deze transactie aan een privé storting. Maak je het totale bedrag vervolgens over naar je privé rekening, dan koppel je deze transactie aan privé onttrekking. Snap je het nog?

Pas bij je inkomstenbelasting over 2020 geef je dit aan als uitkering. Waarschijnlijk staat deze al vooraf ingevuld door de Belastingdienst.

Kom je er niet uit hoe je dit verwerkt in je boekhouding, laat het dan nog even weten. Ik kijk dan even met je mee.

Urencriterium 2020

GOED NIEUWS

Denk jij dat je door de Coronacrisis niet aan het minimaal vereiste uren gaat komen om aanspraak te maken op de zelfstandige aftrek bij je inkomstenbelasting?

GOED NIEUWS!

Eén van de maatregelen die het kabinet heeft getroffen voor zzp’ers is een versoepeling van het urencriterium. In de aangifte inkomstenbelasting 2020 mag je er vanuit gaan dat je van 1 maart t/m 30 september minstens 24 uur per week aan je onderneming hebt gewerkt. Ook als dit in de praktijk niet zo is geweest.

Heel fijn! Op deze manier heb je meer kans om aanspraak te maken op de zelfstandige aftrek en misschien ook wel de startersaftrek. Dit zijn aantrekkelijke aftrekposten die je inkomstenbelasting verlagen. En minder belasting betalen, klinkt iedereen als muziek in de oren toch? 😀

PENSIOEN. FIX IT!

Dit is geen populair onderwerp. Je pensioen. De meeste startende ondernemers vinden dit ingewikkeld en stellen dit onderdeel liever uit. Maar ook dit hoort bij het starten van een verantwoord bedrijf. Niet alleen je inkomsten nú zeker stellen, maar ook voor later.

Ik ga je hier niet voorzien van een stuk tekst met alle voors en tegens van de verschillende pensioenopties. Die kun je al genoeg online vinden.

Mijn conclusie was dat een beleggingsrekening voor mij de beste oplossing is om mijn pensioen te regelen. En over dat beleggingsstuk heb ik wél een tip.

De beleggingsfondsen staan laag. Concreet betekent dit dat je voor een relatief laag bedrag aandelen koopt. Als de markten straks weer goed gaan, pluk jij daar de vruchten van.

Als je nog geen pensioen geregeld hebt voor je zelf en je zit te denken aan een beleggingsrekening, dan is nú het moment om deze te openen en een openingsbedrag hierin te storten.

Heb jij al een beleggingsrekening om je pensioen (deels) zeker te stellen? Dan kan het je veel rendement opleveren als nu net een beetje extra op deze beleggingsrekening stort. Je koopt voor een relatief laag bedrag aandelen dat vervolgens weer mooi rendement kan opleveren. Uiteraard geen garanties..

Heb jij je pensioen al geregeld?

Regelingen mbt corona crisis

De coronacrisis, waar we op het moment wereldwijd inzitten, heeft grote gevolgen voor ondernemers. Niet alle branches worden even hard getroffen, maar voor elke ondernemer heeft dit (financiële) gevolgen.

Tijdens de persconferentie is verteld dat de overheid zoveel mogelijk zal doen om de ondernemers (groot en klein) te helpen. Je vraagt je misschien af: ‘hoe dan?’.

De KVK heeft een duidelijk artikel geschreven waarin ze alle regelingen onder elkaar heeft gezet. Ben jij benieuwd op welke regeling jij aanspraak kunt maken? Lees onderstaand artikel dan zeker door!

Kom je er niet uit? Laat het weten! Dan kijk ik met je mee.

Het coronavirus: check hier je regelingen (klik deze link)

Misschien vraag je je af waarom ik de informatie niet direct op mijn website plaats. Er wordt zoveel geschreven over de regelingen deze dagen. Ik ben van mening dat we beter zo dicht mogelijk bij een bron kunnen blijven dan allemaal zelf de regelingen verwoorden op je eigen site. Ja, ik ben mij ervan bewust dat je nu naar een andere website gaat en wellicht niet meer terug komt op mijn website. Nee, ik vind dat niet erg. Mijn doel is om jou zo goed mogelijk te informeren en dat doe ik liever met een goede bronvermelding, dan vasthouden aan jou op mijn website.

Ik hoop van harte dat de website van KVK je helpt om zo de juiste regelingen te vinden waar je aanspraak op kunt maken. Het is geen makkelijke tijd voor ondernemers en we hebben allemaal onze eigen (financiële) uitdagingen. Ik hoop dat we elkaar in de toekomst kunnen helpen.

Blijf veilig! Blijf gezond! Blijf binnen!

Liefs Maranke

Aangifte inkomstenbelasting

Zo.
Inkomstenbelasting.
Check.

Was dit vanuit Moneybird zo 1,2,3 gedaan? Nou… bijna…
Ik had een paar punten die niet in je jaarafsluiting terug komen, maar wel mega handig zijn als je de inkomstenbelasting zelf wilt gaan doen. Er stonden nog een aantal posten op de balans waardoor bij de Belastingdienst mijn resultaatrekening niet overeen kwam met de balans.
Dit had te maken met de posten ‘nog te rubriceren betalingen’ en de posten onder mijn kapitaal. Doe jij je boekhouding zelf  en wil je je goed voorbereiden op de inkomstenbelasting? Lees dan onderstaand artikel voor mijn tips nav de aangifte inkomstenbelasting.

Jaarafsluiting Moneybird
Als je zelf je boekhouding doet, dan moet je elk boekjaar ook netjes afsluiten. Dat noem je de jaarafsluiting. Dit betekent eigenlijk dat je de winst (of verlies) overboekt naar je balans. Moneybird heeft daar een goed stappenplan en vult de meeste informatie zelf in.

Kat in het bakkie. Dacht ik. Want daar kwam de aangifte inkomstenbelasting. Mijn winst uit de resultaatrekening kwam niet overeen met de winst op de balans. Er stond nog iets goed. Na lang staren naar de resultaatrekening kon ik met volle overtuiging zeggen dat daar alles goed in stond. Op naar de balans…. En ja daar vond ik een paar leerpunten die ik graag met je deel.

Stortingen in je bedrijf
Als je geld stort in je bedrijf, of een bon/factuur privé betaald, dan kies je voor de categorie Stortingen. En dus niet kapitaal.

Categorieën op de balans legen
Na de jaaraangifte raad ik je aan om de categorie stortingen / onttrekkingen op de balans te ‘legen’. Hierdoor begint het jaar weer met een schone lei en krijg je alleen de bedragen te zien die tellen voor het betreffende jaar.

Je doet dit door een memoriaal aan te maken en even die hard te gaan boekhouden. De memoriaal zet je op de eerste dag van het jaar. Je ‘leegt’ deze categorieën door het bedrag in de min te zetten aan de andere kant van de balans. Dus staat er bij ‘Stortingen’ een bedrag van € 1000,- aan de creditzijde van de balans, dan zet je ditzelfde bedrag in de memoriaal aan de debetzijde van de balans. Als tegenhanger zet je ditzelfde bedrag bij kapitaal.

Te rubriceren betalingen
Staat er bij jou op de balans nog een bedrag achter de categorie ‘Te rubriceren betalingen’, zorg dan dat je deze eerst weg werkt. Klik op het bedrag en de optelsom van deze categorie wordt weergegeven. Dit zijn nog openstaande betalingen die moeten worden verantwoord.

FIX JE FINANCIEN

Ben jij je eigen boekhouder en kom je er niet helemaal uit? Op 17 maart heb ik een extra keukentafelsessie ingepland over je jaarafsluiting in Moneybird ter voorbereiding op de aangifte inkomstenbelasting.

Waar: keukentafel (locatie volgt bij aanmelding)
Wanneer: 17 maart 2020
Tijd: 9.30 – 12.00
Prijs: nú € 39,- (normaal € 49,-) excl btw
Hoe: van te voren aanmelden is verplicht

Begroting 2020

Maak jij voor jezelf een begroting? Dat klinkt heel groot en dat is vaak ook een reden dat kleine ondernemers of startende ondernemers er niet meteen naar om kijken. Maar als je een begroting in het begin nu ook gewoon klein houdt dan is het niet zo moeilijk als je denkt.

Een begroting is niets meer of minder dan een inschatting maken van wat je gaat verdienen het komende jaar. Begin in kleine stapjes. En kijk eerst gewoon eens naar je inkomsten.

Welke producten / diensten verkoop je? Voor welke prijs? En hoeveel van elk denk je in januari te kunnen verkopen. Hoeveel in februari, maart etc? Houdt hierbij alvast rekening met geplande vakanties, maar ook met de seizoensgevoeligheid in de markt. Niet alle producten en diensten zijn voor het hele jaar een goede sale en in de zomermaanden doen veel bedrijven en particulieren het ook rustiger aan. Maar dit is natuurlijk helemaal afhankelijk van je business. Zit jij juist in de ijsjes, badpakken of festivals dan is de zomer juist dé beste tijd en plan je de verkopen in die maanden een stuk hoger dan in de wintermaanden.

Waarom zou je een begroting maken?

  1. Door jezelf een doel te stellen, werk je ergens naar toe en is de kans groter dat je deze omzet gaat bereiken.
  2. Door een realistische verwachting te maken van je inkomsten en uitgaven, kun je ook een planning maken van wat je ongeveer jezelf aan salaris kan uitkeren. Vergeet hierin zeker niet een correctie van de inkomstenbelasting mee te nemen.
  3. Als je eenmaal een verwachte omzet en verwachte winst hebt, kun je ook je voorlopige aanslag 2020 invullen en heb je alvast zicht op de te verwachte belasting. Ook daar kun je dan gericht rekening mee houden.

Voor de cijferfreaks onder ons (ik ik ik ik), kun je vervolgens elke maand je daadwerkelijke omzet tegen je verwachte omzet aanleggen om te kijken of je nog op schema zit. Hier kun je dan vervolgens op bij sturen en je strategie aanpassen.

Wil jij wel graag een begroting maken, maar heb je geen idee waar te beginnen of vind je het fijn als iemand meekijkt? Laat het mij weten! In een financiële sessie van twee uur kan ik je een heel eind op weg helpen.

Erkend Moneybird-adviseur

2020 BEGINT MET TOF NIEUWS

Ik wens jullie voor 2020 een super tof ondernemersjaar met veel financieel inzicht en een goede financiële basis! Ik heb het oude jaar goed afgesloten waardoor 2020 meteen mooi kan beginnen.

Op de laatste dag van het oude jaar kreeg ik het nieuws dat ik mijn Moneybird adviseurstraining met succes heb afgerond. Dit betekent dat ik officieel erkend Moneybird-adviseur ben! 🥳🥳🥳

Ik ken alle ins & outs van het systeem en kan startende ondernemers dan ook nóg beter ondersteunen bij het opstarten van hun administratie/boekhouding. Ik kan je nóg meer en nog beter kennis laten maken met dit efficiënte en makkelijke boekhoudsysteem.

Ben jij een startende ondernemer en wil je de administratie/boekhouding zelf gaan doen? Begin het jaar dan goed en kies voor het Zorgeloze Startpakket. Als erkend Moneybird-adviseur begeleid ik je twee maanden in een efficiënt en makkelijk boekhoudsysteem. Daarna kun je het grootste deel van je boekhouding een belastingaangiftes zelf doen. Niet alleen spaart dit geld uit (kosten voor een boekhouder), maar ook vergroot je je financieel inzicht, mijn inziens één van de basispunten van je bedrijf.

Go Vissie – financieel coach is sinds 31-12-2019 erkend Moneybird-adviseur

Financieel succesvol

Wat betekent dit? In gesprekken met ondernemers vraag ik mij dit af… Betekent financieel succesvol één ding en altijd hetzelfde? Ben je pas financieel succesvol als je bakken met geld verdient? Als je de nieuwste auto kan kopen? Als je drie keer per jaar op vakantie gaat?

NEE!

Mijn inziens niet. Financieel succesvol betekent voor mij als je je (zelf gestelde!) financiële doelen hebt bereikt. Deze financiële doelen kunnen voor iedereen anders zijn. Voor de één is dat een vast bedrag per maand verdienen, voor de ander een omzetdoel en voor nog een ander je vakantie kunnen financieren.

ALS JE MAAR EEN FINANCIEEL DOEL HEBT!

Dit is stap één van je bedrijf en dat is heel normaal. Iedereen moet geld verdienen. Heb jij je financiele doel(en) voor ogen? Heb jij ze concreet gemaakt voor jezelf? Van daaruit werken we verder naar stap twee….